ماساژ درمانی ماساژ درمانی چیست - فیزیوتراپی راهین

ماساژ درمانی چیست

ماساژ درمانی را می توان یکی بخش های منوال تراپی یا درمان دستی دانست. ماساژ درمانی علم جدیدی محسوب نمی شود، زیرا از ۲۷۰۰ سال قبل از میلاد درمان دستی و ماساژ درمانی رواج داشته است. اما در ماساژ درمانی نیز مانند سایر علوم پزشکی پیشرفت های بسیار زیادی انجام شده که این موضوع باعث شده است تا اثرات این روش بسیار بیشتر از قبل شود. شکل نوین ماساژ درمانی بین سال های ۱۷۷۶ تا ۱۸۳۹ توسط فردی به نام هنرینک لینگ بنا نهاده شده است. معمولا دست درمانی را می توان دست ورزی بر روی برخی از بافت های نرم بدن انسان دانست.

معمولا در سال های اخیر افراد بسیار بیشتری به استفاده از دست درمانی روی آورده اند. زیرا تاثیر گذاری لمس دست بر روی بهبود انواع بیماری ها بسیار زیاد می باشد. البته معمولا هر فردی برای ارائه خدمات مربوط به دست درمانی مناسب نبوده و معمولا دوره های مربوطه باید توسط افراد فیزیوتراپ گذرانده شوند، تا بتوانند چنین خدماتی را با کیفیت بسیار مناسب ارائه دهند. بدین ترتیب قبل از مراجعه برای ماساژ درمانی، باید اطلاعات مناسبی از بهترین افراد برای انجام درمان دستی به دست آورد تا بتوان گزینه مناسب را انتخاب نمود.

ماساٰ درمانی

نحوه اثر گذاری ماساژ درمانی

معمولا برای بسیاری از افراد این موضوع می تواند بسیار جالب باشد که در هنگام منوال تراپی در فیزیوتراپی چه اتفاقی در بدن انسان می افتد که نتایج بسیار ایده آلی به دست می آید. معمولا هر کدام از ماهیچه های بدن دارای ظرفیت خاصی بوده و زمانی که فعالیت های بسیار زیادی توسط یکی از ماهیچه ها انجام می شود، ممکن است اسید لاکتیک و یا سایر مواد زائد سبب بروز مشکلاتی مانند گرفتگی، درد و یا اسپاسم در عضلات انسان بشوند. کاری که ماساژ در مانی انجام می دهد افزایش گردش خون و همچنین افزایش جریان لنفاوی می تواند اکسیژن و سایر مواد غذایی را به عضلات برساند.

این موضوع می تواند کمک بسیار عمده ای به این افراد بنماید زیرا این ماساژ ها باعث می شند تا مواد سمی از بدن خارج شوند. عضلات در حال کشش نیز ممکن است به رگ های خونی فشار آورده و باعث درد زیادی بشوند، که ماساژ درمانی می تواند فشار عضله را بر روی رگ ها کمتر نموده و در نتیجه باعث از بین رفتن درد های شدید می شود. ماساژ درمانی در بدن انسان می تواند اندروفین و سروتونین را تولید نماید، زیرا اندروفین در از بین بردن درد تاثیر زیادی داشته و همچنین سروتونین در بهبود خلق و خو تاثیر بسیار زیادی دارد. ماساژ درمانی همچنین می تواند در کاهش استرس و اضطراب نیز تاثیر گذاری بسیار زیادی داشته باشد.

آشنایی با نقاط ماشه ای

نقاط ماشه ای به مناطقی از ماهیچه ها یا عضلات اطلاق می گردد که نسبت به لمس دارای حساسیت بیشتری می باشند. معمولا با لمس کردن و فشار دادن نقاط ماشه ای، شاهد بروز درد ارجاعی خواهیم بود. درد ارجاعی نمونه از درد بوده که با فشار نقطه ای، قسمت دیگری از بدن درد را احساس می نماید. تشخیص نقاط ماشه ای توسط متخصص فیزیوتراپی ممکن بوده و معمولا افرادی که تخصصی در فیزیوتراپی ندارند، نمی توانند به راحتی نقاط ماشه ای را تشخیص دهند. درمان نقاط ماشه ای معمولا با دو روش کلی انجام می گردد. یکی از این روش ها استفاده از سوزن خشک بوده که مانند طب سوزنی می باشد. روش دیگر آن نیز دستی بوده، یعنی برای اعمال فشار از وسیله خاصی مانند سوزن استفاده نمی شود و تنها فشار با دست بر روی نقاط ماشه ای ایجاد می شود.

ماساژ درمانی ۲

مزایای ماساژ درمانی

ماساژ درمانی دارای مزایای بسیار زیادی بوده، که اگر در کلینیک و توسط شخص فیزیوتراپی که توانسته دوره های مربوط به ماساژ درمانی را انجام داده انجام شود، می تواند برای همه افراد بسیار مفید باشد. یکی از مزایای اصلی این درمان از بین بردن ورم و خشکی عضلات می باشد. زیرا ورم و خشکی عضلات ممکن است مشکلات بسیار زیادی را برای افراد به وجود بیاورد. درد عصبی عضلانی معمولا با استفاده از ماساژ درمانی به راحتی برطرف می شود.

بدین ترتیب افرادی که به هر دلیلی در عضلات خود احساس درد و ناراحتی دارند، می توانند از ماساژ درمانی بهره های بسیار زیادی ببرند. ماساژ درمانی می تواند دامنه حرکتی مفاصل را بیشتر می نماید. ماساژ درمانی می تواند افزایش گردش خون را در بدن به همراه داشته باشد. همچنین انعطاف پذیری بدن را نیز بیشتر می نماید. برای همین است که یکی از مهمترین شاخه های درمان دستی، ماساژ درمانی می باشد. به این دلیل است که معمولا میزان استقبال از انواع ماساژ بسیار زیاد می باشد. معمولا ماساژ های مختلف می توانند برای کاهش درد و استرس در بدن انسان بسیار مفید و کاربردی می باشند.

آشنایی با برخی از کاربردهای ماساژ درمانی

منوال تراپی در موارد بسیار زیادی کاربرد دارد، زیرا معمولا این نوع از روش درمان دستی در فیزیوتراپی دارای ویژگی های بسیار زیادی می باشد. یکی از کاربردهای اصلی منوال تراپی برای کاهش خستگی می باشد. معمولا ورزشکاران و یا افرادی که کارهای سخت بدنی انجام می دهند، با مشکلات بسیار زیادی مانند گرفتگی و درد در عضلات مواجه می شوند. بدین ترتیب ماساژ می تواند گزینه بسیار مناسبی برای ورزشکاران و یا هر فردی که کار بدنی سخت انجام داده، باشد.

میگرن و یا سر دردهای عصبی را نیز به راحتی می توان با درمان دستی کاهش داد. بدین ترتیب افرادی که به طور پیوسته احساس سردرد دارند، می توانند از روش های ماساژ مناسب برای این مشکل استفاده نمایند.

افرادی که در ستون فقرات خود دچار مشکل بوده نیز می توانند با استفاده از ماساژ درمانی درد در این ناحیه را بسیار کمتر نمایند. زیرا بسیاری از افراد که کار های سخت انجام می دهند، از ناحیه ستون فقرات دچار مشکلاتی می شوند.

درد در کمر و گردن نیز از دیگر مشکلات عمده ای به شمار می روند که با درد های بسیار زیادی همراه می باشند. با استفاده از ماساژ درمانی می توان درد های مربوط به گردن و کمر را نیز به راحتی و در کمترین زمان ممکن برطرف نمود.