درد مفاصلمهمترین خوراکی ها برای کاهش درد مفاصل - فیزیوتراپی راهین
18305
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-18305,single-format-standard,bridge-core-3.0.9,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1200,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-theme-ver-29.6,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-18423

مهمترین خوراکی ها برای کاهش درد مفاصل

مهمترین خوراکی ها برای کاهش درد مفاصل

امروزه درد مفاصل به یکی از اصلی ترین معضلات جسمی افراد در زندگی روزمره تبدیل شده‌است. شاید برخی بر این عقیده باشند که تنها با مراجعه به پزشک و مصرف دارو می‌توان این دردها را کاهش داد؛ اما با انتخاب رژیم غذایی مناسب و استفاده از میوه‌ها و خوراکی‌های مفید، میتواند باعث پیشگیری و درمان بسیاری از دردهای جسمی و مفصلی شود. در این مقاله قصد داریم به برخی از این مواد غذایی مغزی و کاهش دهنده التهابات و دردها و همچنین کارایی آنها برای هر قسمت از بدن صحبت کنیم.

ماهی، مصرف ماهـی بیشتر!

ماهی سرشار از پروتئین و فسفر بوده و غذایی بی‌نظیر است. محققان ثابت کرده اند که مصرف انواع ماهی‌ها می‌تواند دردهای التهابی و مفصلی را بسیار کاهش دهد. علاوه بر این، ماهی‌ها حاوی اسیدهای چرب، ویتامین دی و امگا۳ بوده که برای سلامتی و تقویت سلول‌های مغز مفید است. البته در این بین ماهی‌های سردابی مثل ساردین و قزل‌آلا تاثیر بیشتری برای بهبود دردها دارند. پس مصرف این غذای محشر را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

مهمترین خوراکی ها برای کاهش درد مفاصل

اهمیت مصرف ماهی و غذاهای دریایی

سبزیجات، ضد تورم

سبزیجات منبع فیبر و ویتامین بوده و برای سلامتی و کاهش تورم در ناحیه مفاصل بسیار مفید است. از جمله سبزی‌های برگ دار مثل کلم بنفش، سبزی خردل و کلم بروکلی و سایر سبزیجات، اثرگذاری بیشتری در این زمینه دارند. پس مصرف سبزیجات هم برای این نوع دردها و هم برای هضم بهتر غذا کمک کننده‌است. به طور کلی رژیم غذایی گیاهی می‌تواند با از بین بردن رادیکال‌های آزاد بدن، به کاهش التهاب و درد مفاصل کمک کند.

مهمترین خوراکی ها برای کاهش درد مفاصل

سبزیجات، ضد تورم

میوه‌ها، دلچسب و درمانگر

شاید بتوان گفت برای تمامی مشکلات جسمی و حتی در برخی موارد روحی، هریک از میوه‌ها مانند یک داروی شفابخش هستند. میوه‌ها یکی از بهترین مخلوقات خداوندی برای بشر است که در پوشش‌های رنگارنگ و طعم‌های بی نظیر برای لذت بردن انسان‌ها و همچنین درمان بسیاری از بیماری‌ها آفریده شده اند.

میوه ضامن سلامتی

اهمیت مصرف انواع میوه ها

هر میوه خواص مخصوص به خود را داشته و یک آنتی اکسیدان فوق‌العاده ‌است. اگر بخواهیم میوه‌هایی برای کاهش دردهای مفصلی و التهابات اشاره کنیم، می‌توانیم از سیب، گوجه فرنگی، آناناس و گیلاس نام ببریم. سیب برای عملکرد بهتر روده بسیار مفید است و با فیبر موجود در خود التهابات را نیز کاهش میدهد.

آناناس با وجود ماده‌ای ‌به نام بروملین برای کاهش دردهای مفصلی ناشی از آرتروز بسیار موثر است. البته سایر قسمت‌های آناناس مانند ساقه و هسته دارای مقدار بیشتری بروملین هستند که می‌توان با مخلوط کن، آن‌ها را برای مصرف قابل استفاده نمود. همچنین گوجه فرنگی با پوست دارای مقدار زیادی لیکوپن است که آن هم باعث کاهش دردهای مفصلی خواهد شد. گیلاس هم با داشتن ویتامینC باعث کاهش التهابات مفصلی آرتروز می‌شود.

سیر و پیاز، آنتی بیوتیک‌های طبیعی

سیر هدیه الهی و داروی درمان بسیاری از بیماری‌هاست. نقش سیر به اندازه‌ای ‌مهم است که خداوند متعال در قرآن از آن با نام “فوم” و یاد نموده‌است. اگر بخواهیم به چند نمونه‌ی محدود و کشف شده از خواص سیر اشاره کنیم، می‌توانیم به خاصیت ضدعفونی فوق‌العاده در برابر بیماری‌ها و عفونت‌های میکروبی، کمک به سلامت قلب، مقابله با سرطان و همچنین کاهش دردهای التهابی و درد مفاصل اشاره کنیم.

مهمترین خوراکی ها برای کاهش درد مفاصل

از خواص مصرف پیاز غافل نشوید

اگر صبح‌ها به صورت ناشتا، یک حبه سیر را به شکل نگینی ریزکرده و با یک یا دو لیوان آب (برای از بین بردن بوی بد دهان) مانند قرص، مصرف کنید از شر بسیاری از بیماری‌ها در امان خواهید ماند!
خداوند پیاز را هم در قرآن با نام”بصل” یاد فرموده‌است. پیاز هم نقش اساسی در درمان بیماری‌ها از جمله سینوزیت دارد. به طوری که اگر حدود دو هفته یک روز درمیان پیاز را به صورت مکش با بینی به داخل سینوس‌هایتان هدایت کنید و اشک‌های سرازیر شده که درواقع میکروب هستند را با دستمال پاک کنید، سینوس‌هایتان را از شر عفونت‌ها رها نموده و از دردهای سینوزیتی در امان خواهید ماند. همچنین با همین روش در اغلب اوقات بیماری میگرن نیز قابل درمان خواهد بود.

روغن زیتون، موثر و مفید

استفاده از برخی روغن‌ها مانند روغن بادام زمینی، روغن آفتابگردان و روغن نباتی موجب افزایش التهابات در بدن خواهد شد. اما این قضیه درمورد روغن زیتون صدق نمیکند. روغن زیتون به دلیل سرشار بودن از امگا۳، منبع بسیار مهمی در کاهش درد مفاصل و التهابات می‌باشد. سعی کنید در غذاهایتان، از روغن زیتون استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای تهیه سالاد از این روغن خوشمزه و سالم بهره ببرید.

روغن زیتون اکسیر جوانی

مصرف زیتون و روغن زیتون

آبگوشت استخوان

گلوکوزامین و اسیدهای آمینه برای کاهش درد مفاصل مفید هستند. از طرفی کلسیم و ویتامین دی برای تراکم استخوان بسیار ضروری است. آب استخوان که حاوی همه‌ی این مواد است، می‌تواند برای رفع دردهای مفصلی، آرتروز و یا حتی کمک به تقویت مفاصل و تاندون‌ها، بسیار موثر باشد.

ادویه‌جات، ضد التهاب

ادویه‌ها نیز می‌توانند در کاهش دردهای مفصلی مفید باشند. مثلا فلفل به دلیل داشتن ویتامین‌های B6 و C که بدن آن‌ها را به ویتامین A تبدیل میکند، در کاهش التهابات و دردها بسیار مفید است. همچنین محققان ثابت کرده اند که رنگدانه‌های قرمز و نارنجی موجود در فلفل‌ها به نام کاروتنوئیدها، در مقابله با سرطان موثر است. علاوه بر این، فلفل برای تقویت و سلامت قلب و ریه‌ها نیز مفید است. پس فلفل را به صورت اصولی در رژیم غذایی خود، به طوری که موجب سوء هاضمه‌تان نشود، بگنجانید.

مهمترین خوراکی ها برای کاهش درد مفاصل

ادویه‌جات، ضد التهاب

زردچوبه نیز به دلیل حاوی بودن مقدار زیادی کورکومین، مانند یک آنتی اکسیدان بسیار قوی عمل کرده و برای رفع دردهای مفصلی نیز مفید است. پس از زردچوبه هم برای دادن طعم بهتر به غذا، و هم کاهش التهابات و دردها استفاده کرده و با یک تیر دو نشان بزنید.

شکلات تیره، روشن در تسکین دردها

شکلات تیره نیز به دلیل حاوی بودن کاکائو ، می‌تواند برای رفع التهابات و حتی افسردگی موثر باشد. هرچه درصد کاکائوی یک شکلات بیشتر باشد، خاصیت رفع التهابی آن نیز بیشتر خواهد بود. البته در استفاده از شکلات به دلیل داشتن مقدار زیادی قند و چربی، جانب احتیاط را در پیش گرفته و در مصرف آن زیاده روی نکنید.

مهمترین خوراکی ها برای کاهش درد مفاصل

شکلات تیره، روشن در تسکین دردها

عدس و لوبیا

عدس و لوبیا به دلیل داشتن ماده‌ای ‌به نام فلاونوئید، به شکلی جادویی باعث بهبود دردها و التهابات می‌شوند.

غلات کامل

تحقیقات نشان داده‌است که پروتیئین‌های موجود در غلات تصفیه شده مانند ماکارونی و نان و برنج سفید، می‌تواند باعث افزایش التهابات و دردها در بدن شوند. اما استفاده از غلات کامل مانند جو دوسر و گندم کامل به دلیل داشتن مقدار زیادی فیبر، همواره توسط متخصصین تغذیه توصیه شده و موجب کاهش درد مفاصل و جلوگیری از التهاب خواهد شد.

غلات برای ضذ التهاب

از مصرف غلات کامل غافل نشوید

متخصصین همچنین در کنار استفاده از غلات کامل، به محدود کردن مصرف نمک برای باقی ماندن کلسیم در بدن که ماده‌ای ضروری برای کاهش دردهای مفصلی و التهاب است، تاکید کرده اند. زیرا استفاده بیش از حد از نمک، موجب انواع نارسایی‌های قلبی- عروقی و محبوس شدن مایعات در بدن و تورم بافت و التهاب می‌شود اما کاهش مصرف نمک، باعث جلوگیری از پوکی استخوان، کاهش خطر شکستگی استخوان و رفع دردها و التهابات خواهد شد.
همچنین استفاده بی ملاحظه از قند، گوشت قرمز و غذاهای فرآوری شده، ممکن است التهاب که یکی از ویژگی‌های آرتروز است را تشدید کند.

نتیجه گیری

بهتر است از انواع و اقسام میوه‌ها، سبزیجات و سایر مواد مغذی به طور مطلوب استفاده کنید. از آبمیوه‌های طبیعی(نه مصنوعی) که خودتان تدارک میبینید میل بفرمایید. مثلا آب‌پرتقال را با قسمت پوست سفید رنگ(که دارای فیبر فراوان است) توسط آبمیوه‌گیر، تهیه کنید. از سبزیجات و میوه‌ها و ادویه‌جاتی که در مقاله اشاره شد، بهره ببرید. از همه و همه استفاده کنید تا قبل از رسیدن به مرحله درمان، از دردها و بیماری‌ها پیشگیری کنید و سالم و سلامت بمانید. به قول بن فرانکلین: “هر اونس پیشگیری ارزش یک پوند درمان را دارد.”

 

بدون نظر

ارسال دیدگاه

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.