چگونه یک فیزیوتراپ خوب انتخاب کنیم؟ - فیزیوتراپی راهین
18339
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-18339,single-format-standard,bridge-core-3.0.9,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1200,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-theme-ver-29.6,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-18423

چگونه یک فیزیوتراپ خوب انتخاب کنیم؟

چگونه یک فیزیوتراپ خوب انتخاب کنیم؟

تعریف فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یا فیزیک‌درمانی شیوه‌ای از درمان بیماری‌ها و اختلالات عصبی- ماهیچه‌ای- اسکلتی با استفاده از تجهیزات مکانیکی، جریان‌های الکتریکی، مانورهای دستی، تمرینات ورزشی و عوامل فیزیکی دیگر است. در این روش‌ها از ورزش، نور، پرتوهای فرابنفش و فروسرخ، گرما و جریان برق استفاده می‌شود. فیزیوتراپی حیطه‌ای از پزشکی است. که هدف آن پیشگیری از بیماری‌ها، درمان، توان‌بخشی، بالا بردن سطح سلامت و بهبود کیفیت زندگی افراد است. فیزیوتراپ کسی است که این درمانها را اعمال می کند.

تمامی روش‌های درمانی فیزیوتراپی دارای شواهد و پایه علمی و تحقیقاتی است. و با درمان‌هایی مانند طب فیزیکی، کایروپراکتیک، طب سنتی، ورزش‌درمانی و ماساژدرمانی کاملاً متفاوت است.

 

فیزیوتراپیست خوب

هدف از شغل فیزیوتراپ

کلمه ی فیزیوتراپی متشکل از دو بخش می باشد. فیزیو به معنای عوامل فیزیکی و تراپی به معنای درمان می باشد. فیزیوتراپی در واقع همان طب فیزیکی می باشد و بر خلاف رشته های دیگر علم طب که از داروها و مواد شیمیایی برای درمان بیماران استفاده می کند، فیزیوتراپی با استفاده از یک سری دستگاه ها و پدیده های فیزیکی درمان را انجام می دهد.

این شغل جهت کمک به بیمارانی که بر اثر حادثه تصادف کرده اند و یا زمین خورده اند و یا در اثر سبک زندگی و شدت کار استخوان بندی های بدنشان دچار تغییر شکل گردیده است و آسیب دیده است بسیار کارساز و مفید می باشد. اگر نمی‌خواهید که جراحی کنید می‌توانید سری به مطب های فیزیوتراپی بزنید تا بتوانید از عوارض جراحی جلوگیری کرده تا هرچه سریع تر روند درمانی را طی کنید. البته برخی پزشکان پس از برخی عمل های خاص مراجعه به فیزیوتراپی را به بیماران خود پیشنهاد می دهند و بایستی وظایف شغل فیزیوتراپ به خوبی انجام شود.

سه روش اصلی درمان

  • تمرین‌درمانی: فیزیوتراپیست به وسیله تجویز؛ انجام و آموزش ورزش‌های درمانی خاص، ماساژ، ورزش در آب (آب‌درمانی)، اقدام به درمان بیمار یا افزایش سطح سلامت می‌کند.
  • الکتروتراپی: درمان به وسیله دستگاه‌های ویژه انجام می‌شود. این دستگاه‌ها معمولاً امواج خاصی را (امواج مایکروویو؛ امواج کوتاه رایویی؛ امواج مافوق صوت؛ امواج الکتریکی) که همگی توسط دستگاه به شکل خاصی تولید می‌شوند و تغییر می‌یابند (مُدوله می‌شوند).
  • مهارت‌های درمان با دست 

٬

فرصت های شغلی و بازار کار شغل فیزیوتراپ

 

پس از فارغ التحصیل شدن در مقطع کارشناسی می توانید در بیمارستان های خصوصی و دولتی درمانگاه ها و مراکز توانبخشی و فدراسیون های ورزشی مشغول به کار شوید. و می‌توانید بعدا در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا ادامه تحصیل دهید. در مراکزی دیگر همچون هلال احمر نیز می‌توانند کار کنید. البته اکثر فیزیوتراپ ها دارای مطب خصوصی هستند. و پس از خرید و اجاره ی یک مطب می توانند پس از خرید دستگاه های مربوطه مشغول به کار شوند.

فیزیوتراپی در منزل

در دنیای امروز، با توجه به دشواری‌های زندگی و مشغله‌های فراوانی که افراد با آن مواجه هستند و همچنین ترافیک روزافزون در شهرها، مراجعه حضوری به مراکز درمانی و فیزیوتراپی تبدیل به چالشی شده است. برخی از افراد آسیب‌دیده، که به فیزیوتراپی احتیاج دارند و به دلیل سن بالای خود نمی‌توانند حرکت کنند و از منزل خارج شوند. می‌توانند از خدمات مراکزی که فیزیوتراپی در منزل ارائه می‌دهند برای درمان در محیط شخصی خود بهره‌مند شوند.

یکی از مسئولیت‌های اصلی فیزیوتراپ‌ها، ارائه خدمات سریع و باکیفیت به این افراد است. در فیزیوتراپی در منزل، فیزیوتراپیست با تمام تجهیزات و وسایل لازم برای فیزیوتراپی به منزل بیمار می‌رود و فیزیوتراپی را در خود محل زندگی بیمار انجام می دهد.

بیماری‌هایی مانند اختلالات مغز و اعصاب، سکته مغزی، مشکلات ارتوپدی، و همچنین بیمارانی که به دلیل جراحی‌های سنگین قادر به خروج از منزل نیستند، با توجه به سن بالا و شرایط خود، نمی‌توانند به مراکز فیزیوتراپی مراجعه کنند. در این شرایط، بهترین راه حل استفاده از خدمات فیزیوتراپی در منزل است.

نکاتی بیشتر در معرفی شغل فیزیوتراپ

 

 

کاربرد فیزیوتراپی فقط محدود به بهبود سیستم حرکتی بدن نمی باشد، بلکه در بهبود سیستم های تنفسی، عصبی، انواع عوارض بیماری های سرطان، کلیوی، قلبی و غیره است. فیزیوتراپیست ها در حوزه های مختلفی می توانند فعالیت کنند. تعدادی از این افراد می توانند در آزمون های استخدامی شرکت کنند و به صورت رسمی فیزیوتراپیست ورزشی، فیزیوتراپیست رزمی (نظامی)، فیزیوتراپیست مدرسه و دیگر موارد باشند که وظایف و مسئولیت های خاص خود را دارند.

استخدام شدن در ارگان های رسمی وظایف مخصوص به خود را دارا می باشد. یک درمانگر باید علاقه و ایمان قلبی به سلامت بیماران و در کمک‌رسانی به آنها علاقه ی واقعی داشته باشد. همچنین باید اعتماد بیماران را به خود جلب نموده و در حل مسائل و مشکلات آنها تبحر کافی و لازم را داشته باشد. اگر درمانگر بخواهد در بیمارستان ها و یا مراکز درمانی کار کند، ساعت کاری او معمولا به صورت تمام وقت می باشد. و باید بخشی از روز را در مکان مورد نظر حضور پیدا کرده و به ایفای وظایف شغلی اش بپردازد. ولی اگر بخواهد به طور مستقل کار کند و مطب شخصی داشته باشد، تعیین ساعت کاری برعهده خود او می باشد.

 

مهم‌ترین حیطه‌های فعالیت فیزیوتراپی

شامل پیشگیری و درمان موارد زیر است:

  • بیماری‌ها و اختلالات دستگاه ماهیچه ای-اسکلتی
  • بیماری‌های دستگاه قلبی-عروقی و تنفسی
  • بیماری‌های دستگاه اعصاب محیطی و مرکزی
  • بیماری‌های پوستی و سوختگی‌ها
  • درد و کنترل درد
  • بیماری‌های شغلی
  • آسیب‌های ورزشی

فیزیوتراپ ها چه تخصص‌هایی دارند؟

فیزیوتراپی ارتوپدیک: متداول‌ترین نوع تخصص فیزیوتراپی، فیزیوتراپی ارتوپدیک باشد. درمان بیمارانی که عمل جراحی داشته‌اند، بیماران مبتلا به ورم مفاصل، التهاب تاندون یا التهاب مزمن تاندون، کشیدگی و پارگی رباط، کشیدگی یا پارگی تاندون یا ماهیچه، کمر درد یا گردن درد، مشکلات زانو ولگن، بیماری‌های شانه، آرنج و مچ دست و بیمارانی که بعد از ترمیم شکستگی احتیاج به بازتوانی دارند.
منوال تراپی: منوال تراپی، گونه‌ای از تکنیک‌های درمان با دست را که برای اختلالات حرکتی به کار می‌روند را توصیف می‌کند.
فیزیوتراپی سالمندان: در این تخصص حفظ تعادل بدن و پیشگیری نمودن از افتادن از اهمیت بالایی برخوردار است.
توانبخشی ورزشی: تخصص در کمک نمودن به بهبود یافتن بعد از آسیب‌دیدگی یا عمل جراحی.
بدنسازی و تندرستی: مشاوره و درمان در رابطه با برنامه‌های تندرستی و نیازمندی در زمینه‌ی بدنسازی مانند اضافه وزن ، پوکی استخوان، دیابت و …
درمان دست
سلامت زنان: تخصص در زمینه‌ی مشکلات زنان نظیر مشکلات بارداری، دردهای لگنی، بی‌اختیاری ادرار یا مدفوع.
توانبخشی صنعتی: کمک به آسیب دیدگان در حین کار.
فیزیوتراپی کودکان: کمک به کودکانی که به بیماران فلج مغزی، اختلالات رشدی، دستگاه عصبی، و مشکلات ارتوپدیک.
فیزیوتراپی با آب: در این نوع درمان، خاصیت شناور ماندن روی آب، تلاطم، فشار هیدرواستاتیک و ویژگی‌های گرمایی آب می‌تواند به توانبخشی بیماران کمک کند.
توانبخشی قلبی و ریوی: کار با بیماران دچار حمله‌ی قلبی، عمل‌های بایپس یا آنژیوپلاستی. و یا بیماران با مشکلات تنفسی، آمفیزوم (جمع شدن هوا در بافت‌های بدن) یا سایر اختلالات مرتبط با قلب یا ریه.
توانبخشی صدمات ناشی از وارد آمدن ضربه به مغز، آسیب‌های نخاع و دستگاه عصبی: آموزش‌های عملکردی شامل آموزش راه رفتن، آموزش طرز استفاده از ویلچر، آموزش نشستن یا برخاستن از روی تخت و …
بهبود تعادل، گیجی و سرگیجه.
کاردرمانی افراد دارای قطع عضو
مراقبت از زخم.
فیزیوتراپی بالینی الکتروفیزیولوژیکال: در این نوع فیزیوتراپی، تست‌های الکترو نورو فیزیولوژی نظیر بررسی هدایت عصبی و الکترومیوگرافی انجام می‌شود.
توانبخشی بیماری لنف ادم
پیشگیری و توانبخشی پوکی استخوان.

آیا میتوان به هر کلینیک فیزیوتراپی مراجعه کرد؟

در اکثر موارد، بیمار این حق را دارد که هر کلینیک فیزیوتراپی را که تمایل دارد انتخاب نماید.

آیا فیزیوتراپی درد دارد

یکی از اهداف اولیه‌ی بسیاری از بیماران، آسوده شدن از درد است. متخصصین فیزیوتراپ غالبا از طریق به‌کارگیری تکنیک‌های عملی، استفاده از مدالیته‌هایی نظیر تحریک الکتریکی یا تحریک آلتراسوند، استفاده از کیسه‌های آب گرم و یخ و غیره به این هدف نایل می‌آیند. اغلب اوقات تحرک داشتن نیز موجب تسکین یافتن درد می‌شود بنابراین متخصصین فیزیوتراپی تمرینات مناسبی را به بیمار ارائه می‌دهند که نه تنها درد را تسکین می‌دهد بلکه دامنه‌ی حرکت، قدرت و استقامت بدن را بازیابی می‌کند.
در برخی از موارد، تکنیک‌های درمان دردناک هستند. برای مثال، بازیابی دامنه‌‌ی حرکتی زانو بعد از عمل جراحی تعویض مفصل و یا بازیابی دامنه‌ی حرکتی شانه بعد از عمل جراحی شانه، ممکن است دردناک باشد. فیزیوتراپیست انواعی از تکنیک‌ها را ارائه می‌دهد تا به بیمار کمک کند که تا جایی که ممکن است به اهداف درمانی خود نایل آید.

خیلی مهم است که اطلاعات مربوط به شدت درد، تعداد دفعاتی که درد بروز پیدا می‌کند و طول مدت استمرار درد را با فیزیوتراپیست‌تان در میان بگذارید. بدون این اطلاعات، برای متخصص سخت است که برای شما یک برنامه‌ی درمانی تنظیم کند.

نکاتی در مورد فیزیوتراپی

  • طول هر جلسه درمانی معمولا ۳۰ تا ۶۰ دقیقه است.
  • اینکه به چند جلسه درمانی نیاز دارید، از یک بیمار به بیمار دیگر کاملا فرق می‌کند.
  • این موضوع به تشخیص نوع بیماری شما، شدت آسیب و صدمه، سوابق پزشکی‌تان و موارد دیگری بستگی دارد.
  • فرآیند مراقبت می‌بایست شامل انواعی از تکنیک‌ها باشد. این تکنیک‌ها ممکن است عبارت باشند از تکنیک‌های عملی، کار روی بافت‌های نرم، تمرینات درمانی و در برخی از موارد گرما، سرما، تحریک الکتریکی و آلتراسوند.
  • چک کنید که کلینیک انتخابی شما آیا دارای بخش یا خدماتی هست که بتواند بیماری شما را درمان کند.
  • کلینیکی که انتخاب می‌نمایید آیا با بیمه‌ی شما قرارداد دارد یا اگر قرار داد ندارند قصد دارند شما را پذیرش کنند.
  • مکان کلینیک باید به شما نزدیک باشد.
  • از آن جایی که نشستن در ماشین و رانندگی کردن اغلب اوقات مشکلات ارتوپدیک را بدتر می‌کند لذا اگر برای رسیدن به کلینیک فیزیوتراپی که انتخاب کرده‌اید لازم است مسافت طولانی را رانندگی کنید حتما باید دلیل قانع کننده‌ای داشته باشید.

 

 

بدون نظر

ارسال دیدگاه

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.